lördag 19 september 2009

Swedala Outlet

Märkeskläder kallas kläder som saluförs under ett klädesmärke med högt anseende. Ofta är dessa kläder dyrare än andra. De behöver dock inte nödvändigtvis vara av högre kvalitet än billigare motsvarigheter. Vilka märken som kläder skall ha för att anses som märkeskläder är inte självklart, utan vad som betraktas som märkeskläder kan vara olika på olika orter och i olika sociala grupper.

Några exempel klädesmärken vars kläder alltid eller ofta brukar kallas märkeskläder: Lacoste, Dolce & Gabbana, Pucci, DKNY, Boomerang , Hugo Boss, Louis Vuitton, Dior, Gucci, Prada, Fendi, Versace, Ralph Lauren, Armani, Burberry, Robert Cavalli, Björn Borg, Henri Lloyd, Diesel, J.Lindeberg, Fred Perry, Giorgio Armani, och Armando.

Jämför Haute couture.

Outlet shopping

Lacoste är ett franskt modeföretag, grundat 1933 av tennisspelaren René Lacoste. Efter att från början bara ha tillverkat tenniströjor, produceras nu även andra kläder, skor, parfym och glasögon. Huvudkontoret finns i Paris, och den mesta produktionen görs i Troyes, men fabriker finns även i Peru, Marocko, Italien och El Salvador. Lacoste ägs till 65% av familjen Lacoste.

Lacoste är ett multinationellt företag som omsätter närmare 900 miljoner Euro och som säljer produkter i 109 länder. 63% av försäljningen är kläder, och 38 % är övriga produkter. 30% av kunderna är kvinnor, mot bara 7% för tio år sedan. Lacoste är mycket exklusivt och en piké kan kosta uppemot 900 kr.

Historia [redigera]

Lacostes historia sträcker sig till 1925 och Davis Cup-matchen mellan Frankrike och Australien i Boston. Mellan några träningspass flanerade det franska laget på stan. René fick syn på en väska i krokodilskinn, som han blev väldigt förtjust i. René slog vad med kaptenen Pierre Gillou, där han skulle få väskan om han vann sina återstående matcher. René förlorade dock vadet och vann inte väskan. En amerikansk journalist hade dock snappat upp historien och skrev:

"Den unge Lacoste vann inte skinnväskan, men kämpade i alla fall som en riktig krokodil".

Lacoste blev "the Alligator". Han lät en vän rita den sedermera klassiska Lacoste-loggan och placerade den på skjortor och blazers han bar under matcherna.

På grund av skador tvingades René Lacoste avsluta sin karriär i början på 1930-talet. Han fick då rådet av en vän att starta ett företag som tillverkade kläder med hans välkända krokodillogga. Det gjorde Lacoste och 1933 grundade han tillsammans med affärsmannen André Gillier La Société Chemise Lacoste.

1950-talet expanderade företaget kraftigt, då man började lansera kläder i andra färger än vitt (den klassiska tennisfärgen). Renés son Benhard tog över företaget 1963. Efter enorma framgångar (främst i USA) under 60- och 70-talen började företaget på 90-talet förlora marknadsandelar och en långsiktig strategi för förnyelse och utveckling antogs.

1996 avled René Lacoste, 92 år gammal.

Catalog Outlet

Haute couture, uttalas [otkuty:´r] (fr. för hög sömnad), är den högsta formen av sömnadskonst. Beteckningen haute couture borgar för konstskicklighet och exklusivitet, och appliceras på ett antal modehus i Europa. Det är ett plagg som är sytt för att endast bäras en gång, under catwalken. Dock går de flesta av dessa plagg idag att köpa. Ett plagg kan kosta runt 100 000 dollar. De flesta köparna vill hålla sig privata och är ganska osynliga i media. De får plagget omsytt och justerat efter deras figur. Plaggen är unika.

Haute couturen grundades av Charles Frederick Worth i Paris och etablerades under 1800-talets andra hälft. I början av 1900-talet dominerades couturen av Paul Poiret, under första världskriget och därefter framför allt av Coco Chanel. På 1930-talet grundades många couture-hus, i synnerhet Christian Diors med hans särpräglade stilelement. På 1960-talet följde couturen alltmer kraven från den yngre befolkningen och påverkades mer och mer av prêt-à-porter.

För att kunna titulera sig som "haute couture" måste man godkännas av The Syndicate Chamber of Haute Couture som finns inom industridepartementet i Frankrike. Ett av de många krav som ställs är bl.a. att man måste ta fram två kollektioner per år omfattande 35 plagg vardera. I Sverige finns inga företag som får kalla sina kollektioner "haute couture". Per Ängsheden är en av de mest kända svenskar som arbetat i haute couture-hus.

Kosta Outlet

Vingåker Outlet

Björn Borg AB (tidigare namn World Brand Management (WBM)) utvecklar och driver modevarumärket Björn Borg. Verksamheten bedrivs i sju europeiska länder, varav Sverige och Holland är de viktigaste. Nya marknader är Tyskland och Storbritannien. Företaget noterades 7 maj 2007Stockholmsbörsens mid cap lista efter att tidigare varit noterat på First North.

WBM innehade sedan 1997 en exklusiv varumärkeslicens för namnet Björn Borg, som ger rätt att producera, marknadsföra och sälja Björn Borg-produkter i alla länder. I slutet av 2006 köptes de fulla rättigheterna till varumärket.

Varumärket, som är licensierat av tennisspelaren Björn Borg, lanserades först i samband med Wimbledonmästerskapen 2006, och julen 2006 startade försäljningen på varuhuset Selfridges i London. Varumärket finns inom produktområden som underkläder, skor, väskor, glasögon och parfym. Den största Björn Borg-produkten är kalsonger och andra underkläder.

Freeport